Lovely Lavender

Lovely Lavender

Ketika mencari tumbuhan taman, suami saya dan saya mencari perkara-perkara yang berbeza. Dia mahu sebuah kilang yg menarik perhatian bagus dengan dedaunan dan bunga. Saya mahu sesuatu yang berguna dan sebaik-baiknya menambah sedikit yang luar biasa untuk katil bunga. Lavender merupakan salah satu daripada tumbuh-tumbuhan kompromi kami.

Tumbuhan ini telah digunakan sejak zaman purba untuk pelbagai tujuan. Orang-orang Mesir digunakan untuk ubat-ubatan, kosmetik dan minyak wangi. Balang yang mengandungi bahan lavender wangi ditemui di makam Raja Tut. Ia juga digunakan dalam pengawetan.

Orang-orang Yunani belajar daripada orang-orang Mesir, dan lulus maklumat mengenai ke Rom apabila hari itu datang. Orang-orang Rom memberikannya nama lavender, sebahagiannya disebabkan oleh penggunaannya dalam pakaian basuh. Dioscorides dan Pliny the Elder telah menulis satu faedah lavender.

Apabila orang-orang Arab mula menguasai bahagian-bahagian Asia, Afrika dan Eropah, mereka mendapati penggunaan tumbuhan ini. Avicenna bercakap tentang kegunaannya dalam tulisan beliau.

Semasa Zaman Gelap, lavender telah digunakan terutamanya oleh sami-sami dan biarawati. Mereka dipelihara banyak herba tradisi, termasuk kegunaan tumbuhan ini. Semasa Zaman Pertengahan, selepas Henry VIII dibubarkan institusi-institusi ini, ia menjadi tumbuhan taman yang sama. Wanita manor akan menggunakannya dalam menggilap perabot, seperti minyak wangi dan dalam ubat-ubatan herba. Sebagai masa maju melalui Renaissance dan era Victoria, kemasyhuran berkembang.

Ia berfikir untuk mencegah taun, dan digunakan dalam segala-galanya daripada sarung tangan untuk linen katil. Ia berfikir untuk membunuh kutu dan menghalau serangga.

Oleh itu, apakah faedah-faedah ini? Sebagai aromaterapi, ia boleh mengurangkan kemurungan yang ringan dan mengurangkan tekanan. Saya telah menggunakan ia pada orang dan juga pada kuda, dan semua seolah-olah untuk berehat selepas berada dengan bau selama 20 minit atau lebih. Untuk ini, anda boleh menggunakan minyak pati atau anda boleh menggunakan tumbuhan itu sendiri.

Dalam kemasukan, ia melakukan tindakan yang sama. Bersendirian atau campuran dengan herba menenangkan lain, ia boleh berehat dan tenang. Apabila saya campuran mereka, saya biasanya menggunakan mana-mana atau semua herba ini; chamomile, passionflower dan melati. Rasanya yang menyenangkan dan aroma yang boleh menjadi berguna sebagai teh.

Lavender boleh ditambah untuk mandi. Anda boleh membelinya dicampur dengan garam penyembuhan, dan terdapat bola mandi prepackaged yang boleh ditambah. Jika anda memilih untuk menggunakan minyak pati, ikut arahan pakej berhati-hati kerana beberapa minyak boleh membahayakan kulit jika terlalu banyak digunakan.

Ia sentiasa terbaik untuk membincangkan penggunaan apa-apa tambahan baru dengan doktor dan / atau ahli farmasi. Kadang-kadang ada interaksi antara herba dan ubat-ubatan, dan beberapa keadaan tidak bertindak balas dengan baik untuk persediaan herba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar